fredag 6. april 2012

Gröna dalen

I dag har jeg vært på et av mine favorittsteder, Gröna dalen. Det er en veldig liten bygd i Värmland, som lever litt i sin egen verden. De er selvforsynte med kjøtt fra ku, gris og lam, grønnsaker, poteter, mjøl, egg og honning. Til tross for at det ligger veldig øde til har de faktisk fibernettilkobling, noe jeg ikke har enda jeg bor i Oslo, merkelig det der. De har en aktiv bygdeforening som er tilstede og arrangerer ulike arrangement som feks "Gröna dalen veckan" og salg av grønnsaker.


 Foreldrene mine oppdaget stedet da de fant Bjørkaholm Qvarn som selger biodynamisk og økologisk mel. Etter det har vi vært der tidt og ofte for å kjøpe mel. I dag utvidet vi handleturen litt og kjøpte sommerhonning og egg i tillegg. Jeg kjøpte også eplejuice fra Enbackens musteri i Munkfors, den er veldig god og blir laget av epler som kommer fra hager i Värmland. Her er noe bilder av alt det gode jeg kjøpte i dag!
Frykdalshonung fra Hauris bigård

Eplejuice fra Enbackens musteri

Mjøl fra Bjørkaholm Qvarn

Egg fra Ransbysätter bygdeförening

 


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar